niedziela, 28 kwietnia 2013

Koronacja królowej Beatrix i wszystko co musisz wiedzieć o nadchodzących uroczystościach


Koronacja Królowej Beatrix:




31 stycznia 1980 roku królowa Juliana ogłosiła w telewizyjnym wystąpieniu, że abdykuje na rzecz swej córki księżniczki Beatrix. Królowa Juliana mówiła, że każdej osobie kiedyś zaczyna brakować sił i nie może wykonywać swoich obowiązków jak wcześniej. Czuję więc, że zbliża się koniec mojego czasu.

30  kwietnia królowa podpisuje dokumenty abdykacyjne. W ciągu sześciu minut Holandia traci "starą" królową i zyskuje nową. Widać emocje królowej Juliany oraz wielkie uczucie jakim darzą się matka i córka.


 Przed pałacem zbierają się dziesiątki ludzi oczekujących na wystąpienie księżniczki Juliany i królowej Beatrix. Nie brakuje także zamieszek, ludzie protestują z powodu braku mieszkań. 


Około 11.00 rodzina pojawiła się na balkonie. Księżniczka Juliana próbuje wygłosić przemówienie lecz panuje zbyt duży hałas, przykłada palec do ust jednakże to nie pomaga, dopiero gdy puka w mikrofon i mówi : "Wystarczy proszę o ciszę". Następnie mówi :

Tylko, tylko pragnę Wam zaproponować (przedstawić?) Beatrix. Waszą nową królową ! Cieszę się, że to ona przejmie moją pracę, ponieważ wiem, że zostawiam Was w dobrych rękach...". Zanim dzieci Beatrix dołączają do rodziców na balkonie królowa wygłasza przemówienie adresowane głównie do matki:

"Proszę zrozumieć, że muszę się zwrócić w pierwszej kolejności do mojej matki.  Droga mamo, prawie przez 32 lata, byłaś Królową i służyłaś w służbie bliźniemu. Jestem głęboko wdzięczna, że wraz z ojcem byłam obok Ciebie w tych wszystkich latach w kraju. Mogę mieć tylko nadzieję, że to dało mi siłę do rządzenia w sposób, który jest zgodny z twoją mądrością i rozumieniem królestwa i swojego człowieczeństwa. Jesteś nie tylko moją matka, jesteś moim przykładem. W miejscu, gdzie po raz pierwszy pojawiła się jako królowa Juliany, proszę was z całego serca o wiele lat szczęścia i satysfakcji, dla niej jako księżniczki Juliany. W tej chwili chcę powiedzieć kilka słów jako królowa. Z powagą przygotowano mnie do tego trudnego zadania i zdaję sobie sprawę, że będzie ono takie. Będzie to ciężkie zadanie i muszę się jeszcze wiele nauczyć, niemniej jednak przyjmuję tę wielką i piękną pozycję. Zrobię co w mojej mocy, aby pokazać, że wiele mi dzisiaj dano.  z pomocą przyjdzie mi godny zaufania mąż  książę konsor, to on może być podstawą, na której nasze społeczeństwo, bogate i zróżnicowane, może się rozwijać. W trudnej przyszłości, która da mi siłę będę promować jedność. Mam wiele pracy dla mnie i dla całego naszego narodu. Sama w żadnym innym celu chcę służyć krajowi. Niech żyje Holandia !". Następnie księżniczka Juliana i książę Bernhard opuszczają balkon, aby książę Willem-Alexander, książę Johan Friso i książę Konstantyn mogli pozdrowić tłum.

Królowa Beatrix zmierza do Neuwk Kirke pod pergolą z sieci rybackich, ubrana w białą suknię i z przypiętym orderem Królowej Wilhelminy. W Amsterdamie trwają zamieszki, policja ma coraz większe trudności. Punktualnie o godzinie 15.00 rozbrzmiewa hymn i królowa wsparta na ramieniu męża wchodzi do katedry. 
Gdy chce rozpocząć przemówienie kolejny raz rozbrzmiewają syreny, zamieszki są coraz silniejsze. Królowa upuszcza kartki z przemówieniem. Wreszcie zaczyna mówić (fragmenty):

"Członkowie Stanów Generalnych, , prawo, tylko, krajowe, jest w naszym ustroju oceniane jako zaufanie. Zaufajmy ludziom, Parlament jest również podstawą monarchii konstytucyjnej. Nie moc, osobista wola czy dziedziczne roszczenia do władzy, ja chcę tylko służyć wspólnocie, może to nada sens nowoczesnej monarchii. W tym duchu, spotkaliśmy się to wyjaśnić. Razem w starych słowach, Holendrowie  przysięgają, że zawsze będę utrzymywać i przestrzegać Konstytucji, ty, przedstawicielu naszego narodu, przyjąłeś teraz mnie jako Króla. Moja przysięga będzie zatem zastosowaniem również do ducha Statutu, ludzi z Antyli Holenderskich. Cieszę się, że delegaci są również świadkami tej części przysięgi. Naszych wzajemne obietnice, są jednak bardziej prywatne. W tym tkwi wszystko, taki powinien zrobić dobry królem, dobry i wierny Zjednoczonemu Ogółowi. Rozwiązano tego "wszystkiego", biorę dosłownie, stoję przed wami, chętna i otwarta. Urząd ten nie został nabyty. Jest to funkcja, o którą nikt nie może poprosić. Na zewnątrz widoczny jest połysk, ale często nie jest ciężarem i nakazuje powściągliwość bez przerwy. Ale jestem tu i jestem przygotowana, ale także pełna niewiedzy, gdzie prowadzi droga nas. Możecie poprosić mnie o wsparcie i ufać mi. Oprócz wykonywania obowiązków przypisanych do mnie Obiecuję Wam pełne zaangażowanie, zgodnie z wymogami Urzędu. Znam moją misję: działać poza preferencjami i stać wyżej firm i grup interesów. Chcę spełnić przypisane do obowiązku i sumienia przekonanie, że Bóg prowadzi swoje życie. Droga Mamo, Kiedyś coś dotknęło mnie wyjątkowo w swoim przemówieniu na swojej inauguracji jako królowej Juliany, w którym stanowczo i dobitnie stwierdziłaś, że za rola królowej matki jest tak samo ważna jak rola innej kobiety holenderskiej. Nie tylko dla mnie, dla nas, twojej córki, ale dla wszystkich ludzi holenderskich ty byłaś matka! Mądrość, spokój i zaufanie do Boga były fundamentami, na których służyłaś naszym kraju. Przez 32 lat postrzegano cię jako Królową - pełną ciepła i głęboko zainteresowaną ludzkim losem -  czego byłam w stanie doświadczyć z bliska. Twoja wiara, niezachwiane silne poparcie, nawet jeśli nie zostały oszczędzone Ci komplikacje. Zawsze byłaś cierpliwa, łagodna, przyjmowałaś i uważałaś. Z swojego wielkiego serca udawało ci się dawać pokorę. Dziś wiem, że chcesz podziękować z konkretnego powodu i w określony sposób. Pomagałaś nas przez tyle lat, zwłaszcza mieszkańcom Antyli Holenderskich, które zostały przyłączone do  Królestwa. Droga Mamo, dziś są twoje urodziny. Jestem pełna wdzięczności, za wszystko, co otrzymałam od Ciebie, w ten dzień - pracę połączoną w przyszłości z twoją mądrością Twoim współczuciem. Kocham Cię Mamo, zawsze będziesz: Królową! " Wtedy w kościele rozbrzmiewają głośne oklaski i Juliana bierze chusteczkę...
"Przysięgam Holendrom, że będę zawsze przestrzegać i utrzymywać konstytucję. Przysięgam, że  będzie bronić i chronić niezależność i terytorium państwa, z całej mojej mocy, że ogólne i szczególne wolności i prawa wszystkich obywateli do ochrony i zachowania i promowania powszechnego dobrobytu. Tak mi dopomóż Boże Wszechmogący! Pan poprowadzi mnie swą ręką i pokaże co dale przyniesie przyszłość". 


Królowa opuszcza podest i wraca na miejsce. po powrocie do pałacu ma miejsce oficjalna sesja zdjęciowa. 

  

Następnie odbył się bankiet i wieczorem pokaz sztucznych ogni, który królowa wraz z gośćmi i rodziną oglądała na pokładzie statku. 
 

***


Ciekawostki:

  • Willem-Alexander będzie pierwszym królem Holandii od 1890 roku.
  • Królowa Beatrix powróci do tytułu księżniczki Holenderskiej, tak jak i Jej matka, zrezygnowała z tytułu królowej matki. 
  • Data koronacji jest w Holandii tradycją, 30 kwietnia swoje koronacje miały królowa Juliana i królowa Beatrix.


Dress Code: 

Obecnie nie wydano jeszcze oświadczenia dot. ubioru. W 1980 roku dress code był dość niezwykły, panie nosiły długie suknie i kapelusze. W Holandii jest to dość powszechny zwyczaj.


Kto będzie uczestniczył ?

  • Księżniczka Victoria i książę Daniel ze Szwecji.
  • Książę Haakon i księżna Mette-Marit z Norwegii.
  • Książę i księżna Brabancji.
  • Książę Naruhito i Księżna Masako z Japonii.
  • Książę Frederik i Księżna Mary z Danii. 
  • Książę Walii i księżna Kornwalii.
  • Książę i księżna Asturii. 
  • Książę Albert II z Monako.
  • Książę Filip i księżna Matylda z Belgii. 
  • Wielki Książę Wilhelm i Wielka Księżna Stephanie z Luksemburga.
  • Książę Salman bin Hamad al-Khalifa Bahrajnu.
  • Książę Billah i Księżniczka Sarah Brunei.
  • Książę El-Hassan bin Talal i księżniczka Sarvath El Hassan z Jordanii.
  • Następca Tronu książę Alois i księżna Sophie z Liechtensteinu.
  • Księżniczka Lalla Salma Maroka.
  • Haitham bin Tareq al Said (Oman).
  • Sheikha Moza Bint Nasser al Misned (Katar).
  • Książę Maha Vajiralongkorn i księżniczka Maha Chakri Sirindhorn (Tajlandia).
  • Szejk Hamed bin Zayed al Nahyan (ZEA).



Dodatkowe informacje dot. gości:

  • Księżna Charlene nie będzie uczestniczyć w koronacji z powodu zagranicznego wyjazdu związanego z Jej fundacją.
  • Książę Naruhito i księżna Masako przebywają w Holandii od 27 kwietnia. Jest to pierwsza zagraniczną wizyta księżnej od 11 lat. Zdjęcie z 28 kwietnia:



Przepraszam za wszelkie błędy w przemówieniu królowej oraz za nieumieszczenie całego tekstu, był on bardzo długi i tłumaczenie zajęło by za dużo czasu.

Transmisja online:

  • Strona internetowa NOS tutaj.
  • Kanał YouTube tutaj.

Transmisja telewizyjna:

Kanał BVN ARD

od 09:05 do 11 rano, od 13 do 16 i od 18:50 aż do 19:50.

Kanał ZDF:

Wtorek godzina 17.45 i 20.15

Program:

Dokładny program znajdziecie tutaj.

Przygotowania:


Dwie korony umieszczone na budynkach, warzą 270 funtów i mają 10 metrów wysokości 


Wykonano nawet projekt ukazujący parę królewską machającą do poddanych. 



EDIT

Kwiaty przywiezione do katedry:



Miejsca i budynki ważne podczas inauguracji:


Rijksmuseum, Pałac Królewski w Amsterdamie; balkon Pałacu Królewskiego, Nieuwe Kerk, boatride ; Muziekgebouw.

Gadżety:



Aktualizacja listy gości wyżej. 


14 komentarzy:

  1. Fenomenalna notka! Bardzo dużo ciekawych informacji.
    Apropo znalazłam link do panoramy placu przed pałacem 360 stopni:
    http://360.io/gzT9FH

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za super notatkę.A z Belgii nie będzie Matyldy i Filipa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będą, dzięki nie dopisałam ich, mój błąd :)

      Usuń
    2. zapomniałaś o stephanie i willemie

      Usuń
    3. O Boże,właśnie aktualizuje notkę o różne zdjęcia wiec dopiszę, jeżeli jeszcze o czymś zapomniałam to piszcie, bo po tym tłumaczeniu przemówienia to mi się chyba troszkę mózg zlasował xD

      Usuń
  3. a co nas niby interesuje koronacja w hlandii hmm?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, czy zauważyłaś, ale osoby powyżej komentujące i wchodzące na ten blog tak. To blog o rodzinach królewskich i wchodzą tu ludzie którzy się nimi interesują np ja. Nikt nie karze Ci tutaj wchodzić. Nudzi Ci się to idź się uczyć.

      Świetna notka :)

      Usuń
    2. Zdanie zaczyna się od dużej literki, i nie "hlandii" tylko Holandii. Koronacja ta jest z pewnością ważna dla każdego fana rodzin królewskich. Jeżeli Ciebie nie interesuje to napisz w pierwszej osobie a nie wypowiadaj się grupowo, bo chyba tylko Ciebie to nie interesuje.

      Usuń
    3. Mnie tez to nie interesuje i dziwie sie Wam i to bardzo. Chyba sie nudziecie brak zajec ,brak hobby brak wlasnego zycia,co?

      Usuń
    4. to jej blog i ma prawo pisać na nim jak chce i co chce

      Usuń
    5. a może właśnie jest wiecej osób, niż wam sie zdaje, które się tym interesują??!!

      Usuń
  4. czepianie się detali... twórczyni jest tym zainteresowana i to jest najważniejsze :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla Holandii , jej obywateli oraz innych rodów królewskich tego świata , dzisiejszy dzeń przechodzi do historii , ja i wielu ludzi jest tego świadkiem naocznym.
    Pozdrawiam mile wszystkich zainteresowanych tym wydarzeniem w dniu koronacji Williama-Aleksandra ,który przyjmie imię Williama IV.Za 15 min zaczyna sie oficjalne uroczystości a o 13 30 koronacja.Oglądajcie NOS Nederland 1

    OdpowiedzUsuń